Nybro den 3 mars 2012

En snöfri lördag med strålande solsken. Vi hade ett angeläget ärende till en konferens som ägde rum på Stora Hotellet. Innan vi bänkade oss gick vi ut i solskenet för att betrakta den stora skulpturen ”Glas i centrum” som är belägen på den öppna ytan framför hotellet. På den här platsen strömmar den småländska kulturhistorien mot besökaren. Järn, trä och glas påminner om den nyligen svunna storhetstiden.

Att fotografera skulpturen är en utmaning såtillvida att den på förmiddagen med solen i ryggen bäst framträder med kommunhuset, inte hotellet som bakgrund. Vitsen är nämligen att i bild kunna visa det konstnärliga innehållet i form av ett knippe glasblåsarpipor omgivna av en evighetsslinga i metall.

Konstnären bakom verket är Vicke Lindstrand som från 1950 verkat som konstnärlig ledare vid Kosta glasbruk och som vid det här laget brutit sig loss från den traditionella glaskonsten genom att skapa två stora skulpturer framställda med åtta millimeter tjocka glasskivor från Emmaboda glasverk. 1964 invigdes den nio meter höga ”Ikaros nål” i Stuttgart och 1967 den över elva meter höga ”Prisma” i Norrköping. 1968 var det dags för en av Glasrikets huvudorter, Nybro, att få ta del av Vickes skulpturala glaskonst. Konstnären hade tidigare arbetat med det här temat bland annat vid renoveringen av Kosta Folkets Hus 1958 då han arrangerade glasblåsarverktyg till en skulptural vägg.

”Tio år senare – alltså 1968 – invigdes den stora skulpturen ”Glas i Centrum” i Nybro. Den består av en evighetsslinga i metall och framställdes i Boda. Pjäsen, som väger tre ton, är fyra meter hög och fyra meter i diameter. Inne i slingan finns ett antal glasblåsarpipor med glasbubblor. I sanning ett lyckat exempel på offentlig utsmyckning.”

Citatet är hämtat ur min egen bok – Legend i glas – som utgavs på Liber Förlag 1982. Bilden med skulpturen och det porlande vattnet är tagen av den ständigt närvarande huvudfotografen Sten Robért, Kosta, och är hämtad ur boken. Meningen är att framöver lägga ut hela texten till biografin över Vicke Lindstrand här på bloggen.

Följ med oss in i Stora Hotellet. Här finns dörrar med intarsia, här finns den stora freskomålningen av Gunnar Theander i bankettsalen och sist men inte minst de stora ljuskronorna formgivna av Simon Gate i Orrefors och daterade 1930. Här finns ett sammanhang. Det var Simon Gate som lockade Vicke Lindstrand till glaskonsten och Lindstrand arbetade i Orrefors när kollegan och vännen Gate skapade de här fantastiska armaturerna.

Det skall tilläggas att Vicke Lindstrand skapade ytterligare två stora skulpturer av glasskivor från Emmaboda glasverk, nämligen ”Grön eld” vid järnvägsstationen i Umeå 1969 och ”Legend i glas” mitt emot biblioteket i Växjö 1978. Den senare föregicks av en riktig långbänk även om Växjö alltid satt sig på kartan som Glasrikets huvudstad. Men sanningen är att det aldrig skett någon glastillverkning i Växjö. Däremot kan Nybro ståta med ett antal glasbruk under olika tider.

Lars Thor